Utilizarea social media in general si a Facebook in special, s-a transformat intr-un timp foarte scurt din ceva optional intr-o “normalitate”. Postezi, dai like, share si vorbesti cu apropiatii, in fiecare zi, fara exceptie.

O faci indiferent de context, profesional sau personal, in fiecare zi, fara exceptie.

Ai un moment liber in weekend? Ce faci? Dai un scroll pe telefon sa vezi ce a mai postat lumea pe Facebook sau sa afli ultimele stiri ale paginilor pe care le urmaresti.

Pe scurt, Facebook, e mai mult decat un obicei si a devenit parte din viata fiecaruia dintre noi transformand modul in care interactionam unii cu ceilalti, in fiecare zi, fara exceptie.

Ce efecte are aceasta “normalitate” asupra ta ca individ?

Pai hai sa vedem ce spun specialistii, cercetatori americani si britanici, despre aceasta retea sociala “inofensiva” si extrem de “utila”.

In primul rand Facebook actioneaza asupra centrului placerii din creier. Ce face acest centru? E responsabil pentru senzatiile placute pe care le simtim atunci cand mancam, facem sex, castigam bani sau suntem acceptati si validati din punct de vedere social.

In ultima parte a frazei de mai sus e cheia interpretarii succesului Facebook si a influentelor sale asupra ta. Acceptarea, validarea socială sau în termeni teoretici “apartenenta la grup” este o nevoie umana primara pe care Facebook a intuit corect cum sa o exploateze.

Incepe sa aiba sens nu? 🙂

Gandeste-te in acest context daca ai rostit macar o singura data urmatoarele cuvinte intr-o conversatie cu un prieten: “Mamaaaa, ai vazut cate like-uri am luat la postarea aia?!”

Sau gandeste-te cum te-ai simtit atunci cand ai pus o poza cu tine la care ai primit foarte multe like-uri. 🙂 Eu stiu ca am facut-o si mai stiu ca si tu ai facut-o la randul tau!

Exact! Validare sociala – Centrul Placerii – Facebook – Retur 🙂

Sursa Facebookaddiction.com
Sursa Facebookaddiction.com

(Studiile au aratat ca utilizarea Facebook poate avea efecte ca dilatarea pupilelor și “imersia” sau captivarea completa a utilizatorului pentru scurte perioade de timp.)

Mai mult decat atat, Facebook iti permite sa te prezinti intr-un mod “studiat” si iti ofera timp sa construiesti propria imagine in felul in care iti doresti sa te perceapa ceilalti. Ai timp sa iti pregatesti pozele din cele mai bune unghiuri si sa le alegi pe cele care iti plac cel mai mult. Ai timp sa iti gandesti statusurile, comenatriile si replyurile.

Ai observat ca fooooarte multi utilizatori au cateva caracteristici comune si invariabile?! 🙂 Toata lumea e vesela pe Facebook, tot timpul! Foarte multe persoane fac doar chestii super tari, sunt in vacante continue sau in destinatii exotice. In fiecare zi fara exceptie!

Si Facebook mai face ceva special pentru tine 🙂 Conform unui studiu realizat in 2004, care analizeaza teoria perceptiei de sine aplicata in cazul social media, Facebook poate sa influenteze felul in care ne percepem pe noi insine. Pe scurt, investim foarte mult timp in prezentarea celei mai bune versiuni a propriei noastre persoane in care ajungem treptat sa credem. Din acest punct de vedere, efectul e pozitiv!

Sursa bubblear.com
Sursa bubblear.com

Nu in ultimul rand, Facebook stimuleaza dar si simuleaza interactiunea umana. Pentru ca de cele mai multe ori, desi pe termen scurt pare ok sa interactionezi cat mai des cu prietenii si cunostintele via Facebook, pe termen lung aceasta comunicare indirecta va insemna mai putina interactiune umana autentica, fata in fata.

Sunt din ce in ce mai multi cercetatori care sustin ca Facebook creeaza dependenta. Daca ar fi sa ne ghidam doar dupa lucrurile enumerate pana acum am putea sa le dam dreptate. Cel putin in America se pare ca lucrurile sunt mult mai grave. (Gasesti aici un infografic foarte tare despre ce se intampla in State)

Cum spuneam la inceput, Facebook a intuit corect iar succesul lui Zuckerberg este unul meritat, dar evident nu fara efecte pentru ca aceasta platforma de socializare actioneaza in 3 puncte psihologice aproape simultan:

  1. Stima de sine
  2. Managementul impresiilor celorlalti despre tine
  3. Ocazia de a fi extrovertit

Oricum ar fi, Facebook e un instrument foarte puternic. Sunt sanse mari ca tu sa fi intrat sa citesti acest articol dupa ce l-ai vazut pe o retea de socializare. Nu?! 🙂

Ti-a placut acest articol? Primeste-le pe urmatoarele pe e-mail

NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ