E dimineata. Iti suna alarma de la ceas. Deschizi un ochi. Te uiti pe geam daca e lumina afara. In pat e cald si bine. Si? Si apesi snooze! Pentru ca l-ai setat la interval de 5 minute si poti sa mai dormi putin. Alarma suna iar. Si? Si apesi snooze! Corect? Gresit!

De ce? Pentru ca aceasta optiune, desi una cu intentii bune, este extrem de nociva pentru creier si pentru organism.

Somnul are implicatii complexe in ceea ce priveste refacerea organismului tau. Atunci cand dormi parcurgi mai multe etape de la un somn profund la un somn usor dupa care reiei ciclul. Un ciclu complet de somn, pe care il parcurgi de cateva ori pe noapte, are 90 de minute.

Mai mult decat atat, organismul si creierul tau se adapteaza la numarul de ore pe care le dormi in mod obisnuit si te pregatesc de trezire atunci cand “stiu” ca te dai jos din pat de obicei.

Cand iti suna alarma, ciclul de somn este intrerupt si pentru cateva minute te afli in inertie, adica starea aia de buimaceala neplacuta cand incerci sa aprinzi lumina de la baie cautand intrerupatorul pe alt perete decat cel pe care se afla de fapt.

Si? Si apesi snooze! Corect? Gresit! Indiferent care e intervalul la care ai setat butonul de snooze, organismul isi va relua ciclul de somn asa cum o face in mod normal. Atunci cand alarma suna din nou dupa 5 minute si somnul e intrerupt a doua oara, organismului ii va fi din ce in ce mai greu sa iasa din starea de inertie. Cu cat apesi de mai multe ori pe snooze cu atat organismul tau va fi mai confuz si nu va sti daca vrei sa te trezesti sau sa dormi.

Cercul este evident unul vicios pentru ca te vei baza din ce in ce mai mult pe butonul de snooze pentru a te trezi, iar acest obicei iti va prelungi starea de somnolenta pe parcursul zilei. Si ce o sa faci? O sa te “lauzi” ca bei 4 cafele la birou si nu iti dai seama de ce cofeina nu mai are efect asupra ta.

Deci NU il mai apasa!

Ce poti sa faci in schimb?

  1. In primul rand uita de functia snooze a telefonului tau. Pur si simplu gandeste-te ca nu a existat niciodata.
  2. A sunat alarma? Te dai jos din pat. De prima data! Simt nevoia sa repet pentru ca sunt sigur ca ai apasat snooze. Te dai jos din pat de prima data!
  3. Incearca sa te duci la culcare mai devreme. Cel mai odihnitor somn e cel intre 22:00 si 02:00.
  4. Daca esti in razboi cu somnul si nu poti sa te duci la culcare mai devreme atunci poti sa incepi o rutina si sa te tii de ea. Trezeste-te in fiecare dimineata la aceeasi ora. In felul acesta organismul tau se va adapta la programul pe care ti-l doresti.
  5. Daca te simti la fel de buimac, desi esti in picioare la aceeasi ora de fiecare data, cel mai probabil te trezesti inaintea terminarii unui ciclu complet de somn (de 90 de minute). Incearca sa iti setezi alarma cu 5-10 minute mai tarziu sau mai devreme.
  6. La final, dar nu in ultimul rand, calculeaza-ti ciclurile de somn. Uita-te cat e ceasul atunci cand te bagi in pat si vezi cate cicluri de 90 de minute sunt pana la ora la care iti propui sa te trezesti. Pune alarma sa sune atunci cand se termina complet ultimul ciclu de somn din ecuatie.

Si? Si nu mai apesi snooze! 🙂

(sursa cover foto: medicaldaily.com)

Ti-a placut acest articol? Primeste-le pe urmatoarele pe e-mail

NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ