Eticheta conteaza! E poate cea mai frecventa sintagma pe care am auzit-o in jurul meu in ultima perioada.

Oamenii ne judeca si noi judecam oamenii. Punct. Cateodata avem dreptate, iar in alte dati ne inselam in ceea ce priveste prima impresie. Dar o facem oricum. Etichetarea se produce aproape involuntar din nevoia de a da sens primei interactiuni pe care o avem cu persoana din fata noastra. E bun, e rau, e prost, e viclean etc.

In acelasi timp nu putem sa ne abtinem, de cele mai multe ori, sa ne dorim sa facem o prima impresie buna. De ce? Pentru ca prima impresia chiar CONTEAZA!

De aceea va propun, daca tot o facem, sa mergem in profunzime si sa intelegem de ce si cum se intampla acest lucru.

Ne ajuta Amy Cuddy, profesor de psihologie la Harvard, cu ultimul ei studiu pe acest subiect (puteti cumpara cartea de aici).

Sursa foto hbs.edu
Sursa foto hbs.edu

Cuddy spune, dupa 15 ani de studii in domeniul “primei impresii”, ca oamenii isi pun 2 intrebari (la care si raspund pe loc) atunci cand te intalnesc pentru prima oara:

  1. Pot sa am incredere in acest om?
  2. Pot sa il respect pe omul din fata mea?

Aceste lucruri se traduc, conform psihologului, in “caldura” (incredere) si “competenta”. Evident e ideal sa le “ai” pe amandoua, dar rezultatele arata ca, de cele mai multe ori, ne concentram pe a face o buna impresie prezentandu-ne competentele mai degraba decat “caldura”, in special atunci cand vine vorba despre un context profesional sau de business.

Surprinzator sau nu, factorul incredere e de fapt pe primul loc si domina toata interactiunea. Este primul criteriu in functie de care esti evaluat, iar acest lucru are o stransa legatura cu evolutia noastra ca oameni.

Exemplul lui Cuddy in acest sens mi se pare genial pentru ca ea afirma ca din punct de vedere al supravietuirii noastre este mai important sa stim daca putem avea incredere in persoana din fata noastra decat in competentele pe care le detine. Psihologul include acest exemplu in context spunand ca: “in vremea in care traiam in pestera, era mai important sa stim ca persoana de langa noi nu ne da cu bata in cap si ne fura mancarea, decat daca putea sa aprinda sau nu focul”.

Sursa foto soonerorlighter.bangordailynews.com
Sursa foto soonerorlighter.bangordailynews.com

Evident ca factorul “competenta” este unul extrem de important, dar el e evaluat doar daca si dupa ce a fost analizat factorul “incredere”. Din acest motiv, de cele mai multe ori, in special in relatii profesionale, concentrarea exclusiv pe competente poate sa aiba un rezultat negativ neasteptat.

Primul pas si cel mai important este legat de stabilirea raportului de incredere care mai apoi poate fi urmat de prezentarea competentelor.

Bineinteles ca exista si alte elemente care formeaza prima impresie. Conteaza evident felul in care esti imbracat, pentru ca oamenii te judeca si in functie de hainele pe care le porti. Conteaza de asemenea limbajul non-verbal, care poate transmite diferite mesaje omului din fata ta (daca stai aplecat sau drept, daca tii mainile incrucisate sau palmele la vedere, daca privesti persoana direct in ochi, daca gesticulezi prea mult sau deloc etc). Conteaza tonul vocii care poate transmite siguranta sau dubiu. Conteaza mirosurile si igiena personala care joaca un rol important in influentarea conversatiei.

Pe scurt conteaza multe (si vom scrie despre aceste lucruri in articolele noastre viitoare), dar asa cum am afirmat de cateva ori pana acum, aceste lucruri conteaza de abia dupa ce s-a stabilit raportul de incredere.

Acum ca stim cum se pun etichetele, sa mergem sa plantam niste incredere! 🙂

 

Ti-a placut acest articol? Primeste-le pe urmatoarele pe e-mail

NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ