Carnea este o importanta resursa de proteine si substante minerale pentru organism, dar oare carnea din supermarketuri isi mai pastreaza aceleasi valori nutritionale, avand in vedere ca rezista atat de mult pe rafturile magazinelor?

Mezelurile de exemplu au fost incadrate de catre International Agency for Research on Cancer in categoria produselor cancerigene pentru om, categorie in care sunt incluse tigarile si gazele de esapament.

Poze de hlzelingolf
Poze de hlzelingolf

In Romania, conform unui studiu realizat pe mai multe tipuri de salam, kaizer, jambon, bacon, sunca, muschi file s-au observat:

  • Majoritatea au folosit drept conservant nitritul de sodiu E250, care impiedica inmultirea bacteriilor si ofera culoarea roz a mezelurilor si a produselor afumate. Pentru a elimina acesti nitriti din organism este bine sa compensati cu fructe ce sunt bogate in vitaminele C si E.
  • Monoglutamatul de sodiu E621 este un potentiator de aroma despre care se spune ca nu prezinta niciun pericol si face parte din categoria aditivilor inofensivi, insa este interzis sugarilor si copiilor foarte mici.
  • Caragenanul E407 este un aditiv alimentar extras din algele de mare comestibile care afecteaza sistemul digestiv, putand duce la cancer de colon, ulcer si inflamarea mucoaselor.
  • Toate produsele au un continut foarte ridicat de sare si de apa.
  • Pe langa carne au mai fost identificate si ingrediente precum: slanina, zahar, dextroza, emulsie de sorici, gelatina, lactoza, soia, proteina din lapte.

Toate aceste E-uri sunt permise de catre Uniunea Europeana in anumite cantitati, pentru a evita riscul de cancer de colon. Din pacate unele mezeluri contin mai multi aditivi decat carne, important e atunci cand cumparam sa ne uitam la data de expirare, la lista de ingrediente si principalii nutrienti: cantitea de proteine, sare, grasimi.

“Preparate” versus “produse

Diferenta intre cele doua consta in cantitatea de aditivi, astfel produsele din carne au fost supuse procesarii si nu mai au caracteristicile carnii proaspete, iar numarul de aditivi permis de legislatie este mult mai mai mare in cazul lor decat in cazul “preparatelor” din carne.

Poze de talkoftomatoes
Poze de talkoftomatoes

Ca sa scape de regulile stricte ale Uniunii Europene care interzic sulfitii si fosfatii in carnea tocata, britanicii au inceput sa comercializeze “produsele traditionale”, cum ar fi carnea pentru burgeri sau carnatii de mic dejun.

Burger poza
Poze de Christopher Stumm

Cercetatorii de la Scoala Publica de Sanatate Harvard au observat ca poate creste riscul de a face boli cardiovasculare sau diabet zaharat in cazul consumului de carne procesata.

Una dintre autoarele studiului, Renata Micha, afirma ca ambele (atat carnea procesata cat si cea neprocesata) au cantitati egale de colesterol si grasimi saturate, insa carnea procesata contine de 4 ori mai multa sare si 50% nitrati, explicandu-se astfel complicatiile ce pot aparea.

Sarea duce la retentia apei in organism, determinand astfel hipertesiune arteriala (factor de risc pentru inima), iar nitratii duc la rigidizarea arterelor si reducerea tolerantei la glucoza.

Se pare ca sunca este atat de gustoasa si prin mirosul tentant pe care-l emana, rezultatul reactiei Maillard dintre un aminoacid si un zahar reducator. Nu degeaba americanii vor sa o transforme in mancare nationala.

In Anglia dupa ce s-a facut public faptul ca procesarea carnii este la fel de cancerigena precum tigarile, la o saptamana dupa, au scazut vanzarile la mezeluri cu aproximativ 16%.

Din pacate traim intr-o era in care primeaza cantitatea si nu calitatea. Producatorii au incercat sa aiba profituri cat mai mari, sa “umfle” carnea cu apa, sare, zahar, conservanti si coloranti sa arate si sa guste cat mai bine.

Pentru a pastra un echilibru in organism este recomandat sa mancam doar de 3 ori pe saptamana carne procesata, insotita de legume proaspete.

Ti-a placut acest articol? Primeste-le pe urmatoarele pe e-mail

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ